Sauna – „palisz kalorie i chudniesz”?

Sauna jest powszechnie stosowana przez sportowców, osoby z nadwagą – często ludzi wierzących w jej szczególne właściwości zdrowotne. Niestety, mało który użytkownik sauny jest na tyle dociekliwy, bo dowiedzieć się jak faktycznie oddziałuje ona na organizm. W Internecie krąży bardzo dużo nieprawdziwych informacji, powielanych bez zastanowienia. Istnieją sugestie, że „sauna spala dużo kalorii” i „pomaga schudnąć”? Jak wyglądają fakty?

MIT : „Sauna pomaga schudnąć i pali ogromne ilości kalorii!”

Jeżeli myślisz, że w saunie „spalisz ogromne ilości kalorii”, cóż musisz wiedzieć, że podobne twierdzenia są spotykane głównie na stronach internetowych producentów saun. Takie absurdalne tezy głoszą również osoby powiązane z przemysłem produkującym sauny. Kolejna grupa – powiela informacje, nie mając pojęcia czy są one prawdziwe.

Często w kontekście zużycia kalorii w saunie spotyka się stwierdzenia w rodzaju:

„Przeprowadzone badania wykazują, że podczas pobytu w saunie spalamy około 300 kcal, czyli tyle samo, ile potrzeba nam na przebiegnięcie 3-4 km lub lekki, trwający 1 godz. trening z obciążeniem.”

Ale brakuje informacji o źródle tych badań. „Spalanie” kalorii trwa całą dobę i zależy od wieku, beztłuszczowej masy ciała (ilości mięśni), prowadzonej aktywności fizycznej, diety, profilu hormonalnego.

Siedzenie w saunie jest przykładem wydatkowania energii w trakcie spoczynku – czyli możemy liczyć co najwyżej na 1-2,4 kcal/kg masy ciała/godzinę (różne dane, wg różnych autorów).  Mężczyzna ważący 100 kg w ciągu godzinnego pobytu w saunie zużyłby 100-240 kcal. W trakcie 15 minutowej sesji zużycie kcal będzie równe 25-60 kcal. Mężczyzna ważący 68 kg może liczyć na wydatek rzędu 2,4 kcal na minutę, 15 minut oznacza wydatek 36 kcal. Są to znikome ilości.

Bieg w tempie 200 m na minutę (5 minut na km, czyli 12 km/h) to wydatek 10,05 kcal na kilogram masy ciała. Czyli godzinny bieg 100 kilogramowego mężczyzny spala około 1005 kcal. 15 minutowy wysiłek (czyli przebiegnięcie 3 km) we wspomnianym tempie (5 minut na km) spali ~ 251 kcal.

Jeżeli wierzysz, że w ciągu 15 minut pobytu w saunie spalisz 300 kcal i że taka praca zastąpi Ci bieganie lub trening siłowy, cóż – nie ma to żadnych przekonujących dowodów.  

Sauna powoduje utratę wody, nie tłuszczu. Jedynym sprawdzonym sposobem redukowania tkanki tłuszczowej pozostaje:

– dieta,

– aktywność fizyczna (trening siłowy, aerobowy, interwałowy; marsze, spacery, jazda na rowerze),

– regulacja hormonalna (rozwiązanie problemów z insulinoodpornością, kortyzolem, testosteronem itd.)

Podsumowując: sauna nie jest sposobem na chudnięcie (pozbywanie się tłuszczu). Chcesz poprawić wygląd swojej sylwetki? Popraw dietę i trenuj! Nie ma innego sposobu.

 

Żródło: http://potreningu.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

5 + 18 =